Vertrek uit Jeruzalem

9 november

Alles was perfect georganiseerd, als we van hotel gingen wisselen moesten de koffers om 7 uur in de gang staan. Als we dan om acht uur bij de bus kwamen moesten we onze koffer aanwijzen en werd deze in de bagageruimte van de bus gezet. Zo was je er altijd zeker van dat je koffer meeging.

Vandaag hadden we alweer een jarige. Mevrouw D vierde vandaag haar 86ste verjaardag, Om kwart over 7 stonden we allemaal klaar om haar toe te zingen. In de bus zat ze koninklijk op een versierde stoel.

We vertrekken uit Jeruzalem door de woestijn van Judea, richting Jericho (Jareach- verering van de maan).

Dit is niet de Bijbelse stad, die lag er naast. Het oude Jericho is nu een heuvel met meerdere woonlagen. De oudste muur is van 10.000 voor Christus. We zien hier veel landbouw, dadelplantages en kassencomplexen waar allerlei groenten en fruit worden gekweekt. De kassen hebben geen glas vanwege de vele aardbevingen die hier plaatsvinden. Dit gebied ligt namelijk op een breuklijn van de aarde.

We stoppen bij Quasr El-Yahud, een doorwaadbare plaats in de Jordaan. Deze plaats is nog maar pas vrijgegeven voor bezoekers. Jezus zou hier gedoopt zijn door Johannes de Doper. Sommigen van onze groep hebben even met de voeten in het water gelopen, daarbij nauwkeurig gadegeslagen door zowel Israëlische soldaten als een Jordaanse soldaat. Israël en Jordanië zijn hier door de Jordaan gescheiden en zo is het mooi om te zien dat het geloof mensen bij elkaar kan brengen, want aan weerszijden van de rivier worden mensen gedoopt. Niks geen spanningen of vijandigheden. Wij nemen ook een flesje doopwater mee voor een zwangere vriendin, die haar kindje met Jordaanwater kan laten dopen.

Bet She'an

Bet She'an is een historische stad van ongeveer 2 a 3 duizend jaar voor Christus. Na de dood van Saul hebben de Filistijnen hem en zijn wapenuitrusting aan de muur van deze stad gehangen. Er is nog maar 15% van deze stad opgegraven nadat de stad in 749 na Christus werd verwoest door een enorme aardbeving.

Het theater is geen amfitheater. De akoestiek was erg belangrijk en dat merk je ook want als je beneden fluistert hoor je het duidelijk op de bovenste rij. Er konden 7000 mensen zitten. Het theater stamt uit de Romeinse tijd, eind 1e eeuw.

Het badhuis was erg modern met een buitenplein, een stoomkamer om de spieren op te warmen. Er was een warmwaterruimte met vloerverwarming en een koelwaterbad.

Er was ook een stoomruimte, de vroegere sauna. Er was zelfs een openbaar toilet: 2 stenen met een gleuf die middels een waterpijpsysteem naar de beerput ging. Van toiletpapier hadden ze nog nooit gehoord, men gebruikte olijftakjes met blaadjes die na het schoonmaken werden afgespoeld in water. Later werd de kapel naast het badhuis gebouwd met een doopvont en een doopbad.

Ook hier zijn de resten van een Cardo gevonden (brede winkelstraat met zuilen) uit de Byzantijnse tijd.

De vloer van Mozaïek die is gevonden, was vroeger waarschijnlijk het marktplein. Metersdikke pilaren zijn als luciferhoutjes afgeknapt tijdens de aardbeving. Van de tempel is dan ook weinig meer over.

Gan Hashelosha

We gaan lunchen in het natuurpark Gan Hashelosa. Op deze plek zijn geneeskundige baden. Het water heeft een constante temperatuur van 28 graden C.

De warmwaterbronnen lijken op een soort van kibbelkoele. We krijgen een broodje tonijn, maar omdat deze gisteren al zijn gemaakt in verband met de Sabbath, zijn ze echt niet te eten. Gelukkig hebben we ook een zakje chips en een appel, dus verhongeren doen we niet. Zoals overal ruik je de sterke geur van de Johannespitboom. Het is een bijzondere geur, volgens de gids ruikt het naar sperma.

Als we uitgegeten en uitgezwommen zijn gaan we verder met de bus naar het noorden. De gids had ons al gewaarschuwd dat we langs wegversperringen zouden komen en dat is nu inderdaad het geval. Hij sprak ons ernstig toe: "De bus wordt gecontroleerd. Eerst de bagageruimte en daarna komen ze de bus in met een geladen geweer. Ze lopen de hele bus door van voor naar achter. Ik doe het woord. Ga niet lachen of rare dingen doen, gewoon rustig blijven zitten".

Zo gezegd zo gedaan, wij zijn allemaal heel braaf en de controle ging goed.

We vervolgen onze weg naar de top van het Taborgebergte. Onderweg zien we veel ooievaars, kraanvogels, pelikanen en buizerds, die over de breuklijn richting het zuiden vliegen. Hier is onderweg veel voedsel te vinden.

Als we bij de berg Tabor zijn aangekomen (Berg der verheerlijking) gaan we met taxi's naar boven omdat de berg te steil is voor de bus. De taxi rijdt met hoge snelheid door de scherpe haarspeldbochten naar boven, de chauffeur is dat natuurlijk gewend, maar wij worden bijna misselijk van deze capriolen. Boven op deze berg had Jezus zijn gedaantewisseling. In de kerk zijn twee kapellen. De één laat Elia zien met zijn brandoffer. De andere Mozes met de stenen tafelen. Het plafond is ingelegd met mooie mozaïeken van Bijbelse taferelen.

Het is al bijna donker als we aankomen bij onze kibboets Ohalo-Manor. Het doet ons een beetje denken aan een soort Center Parcs complex. De kibboets ligt aan het meer van Galilea (ook wel Tiberias genoemd). Het is er werkelijk prachtig. We gaan ons installeren in onze huisjes en verheugen ons op morgen, dan hebben we een vrije dag met als enige 'verplichting' de kerkdienst van 10.00 uur en de lunch in Tiberias om 13.00 uur.